Dopravné problémy na severe Slovenska sa kopia, opraviť treba aj železnicu

Samosprávy žiadajú urýchlené investície do dopravy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pavol Stolárik)

ČADCA/KRÁSNO NAD KYSUCOU. Sľubovaná diaľnica D3 a rekonštrukcia železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou trápia Kysučanov už roky.

"Už včera bolo neskoro," hromžia ľudia. Včerajšie pokazené výhybky, nefunkčné elektrické napájanie spôsobilo meškania vlakov a skomplikovalo ľuďom cestu za svojimi povinnosťami.

Na problémy otvorene poukázali aj na stredajšom (21. 2.) stretnutí tamojších predstaviteľov samospráv so zástupcami ministerstva dopravy.

Kým na mestskom úrade v Čadci debatovali kompetentní o diaľnici D3, rekonštrukcii budovy zanedbanej železničnej stanice aj novej cyklotrase, v Krásne nad Kysucou rezonovala rekonštrukcia medzinárodného železničného koridoru, výstavba nového prestupného terminálu a odstavných plôch pre autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničiari plánujú modernizáciu 11,7 kilometrov železničnej trate medzi Krásnom nad Kysucou a Čadcou. Rýchlosť vlakov sa po rekonštrukcii zvýši v niektorých úsekoch, kde je osemdesiatka, na 120 kilometrov za hodinu.

Predpokladaný termín začatia stavby je rok 2026. Ak chcú na stavbu peniaze z eurofondov, musia ju dokončiť do roku 2029.

Investícia je odhadovaná na približne 145-miliónov eur bez DPH, uvádza sa v projekte predloženom na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA).

Prípravné procesy je potrebné urýchliť.

Prečítajte si tiež Hniezda záchrany sú anonymné, na Slovensku je možný aj utajený pôrod Čítajte 

Trať je v súčasnosti v zlom technickom stave a niektoré prvky infraštruktúry sú po životnosti.

Na zlý stav slovenskej železničnej infraštruktúry upozornili v minulom roku po vykoľajení českého expresu Pendolino v Žiline aj České dráhy.

SkryťVypnúť reklamu

Splní európske štandardy

Riaditeľ investorského odboru Železníc SR Štefan Sedláček informoval, že cieľom modernizácie je výmena zastaraných a opotrebovaných konštrukčných častí železničnej infraštruktúry, vrátane súvisiaceho technického vybavenia do normového stavu.

"Rekonštruovať sa budú koľaje, železničný zvršok, spodok, trakčné vedenie aj zabezpečovacie systémy. Zrýchli sa železničná preprava, zvýši sa bezpečnosť podľa európskych štandardov," uviedol Sedláček.

Komfort a bezpečnosť cestujúcich sa zvýšia vybudovaním nových nástupíšť, prístreškov pre cestujúcich, informačných prvkov aj nového osvetlenia.

Jednoduchšie povoľovacie procesy

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Denisa Žiláková povedala, že modernizácia spomínaného úseku bude financovaná z eurofondov a vyjde na približne 160 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
Mohlo by vás zaujať Otužilci z Kysúc sa kúpali v studenom Baltskom mori s tisíckami ďalších Čítajte 

Pripomenula, že urýchleniu tejto výstavby by mohla pomôcť aj novo pripravovaná legislatíva z dielne ministerstva dopravy. Úprava stavebného zákona, ako aj zákon o strategických investíciách majú výrazne zjednodušiť povoľovacie procesy.

"Tým by sa urýchlili aj dôležité investície, akou železnica od Žiliny na Poľsko a Českú republiku nesporne je, rovnako aj diaľnica D3, ktorá je súčasťou európskych dopravných koridorov," doplnila Žiláková s tým, že pri tejto investícii je nanajvýš potrebné, aby bola čo najskôr dokončená EIA.

Bez tunela s prestupným terminálom

Jedna etapa projektu, úsek od Čadce po hranicu s Českom za 79 miliónov eur, je už v realizácii.

V druhej etape z Krásna nad Kysucou do Čadce Útvar hodnoty za peniaze uprednostnil pri prepracovaní projektu z roku 2016 variant s vybudovaním prestupného terminálu integrovaného dopravného systému.

„Nový prestupný terminál Krásno dáva projektu pridanú hodnotu. Výstavba terminálu Krásno zvyšuje pomer prínosov a nákladov projektu na 1,23. Ministerstvo financií odporúča pokračovať v príprave rekonštrukcie úseku Krásno nad Kysucou – Čadca vo variante s vybudovaním nového prestupného terminálu Krásno,“ zhodnotil Útvar hodnoty za peniaze.

Kysuce však prišli o jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku popod Gavlasovský kopec až do Čadce mestskej časti Horelica.

"V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela. Tento projekt však v Bruseli kvôli finančnej náročnosti neprešiel,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

Nové parkovisko pre 40 áut

Rozhodnutie uprednostniť výstavbu terminálu privítal. Podľa neho sa čoraz viac ľudí kvôli vlastnému komfortu aj dlhým dennodenným kolónam na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou čoraz viac uchyľujú k cestovaniu za povinnosťami vlakom.

"K terminálu by smerovali autobusové linky integrovaného systému z Oščadnice aj Bystrickej doliny. Ďalšou výhodou by bolo umiestnenie kúsok od centra mesta, kde by mali dobrý prístup občania z krásňanských sídlisk, ale i z priemyselného parku, kde prichádzajú ľudia za prácou. Rovnako by ho využívali aj turisti, tým by sa zvýšila obslužnosť územia,“ vysvetlil Grapa.

Prečítajte si Prsty mal aj v drogách. Extrémistovi z Kysúc vymerali vyše štvorročný trest Čítajte 

Autobusy a autá nemajú pri staniciach na Kysuciach kde parkovať.

Pri pôvodnej stanici v časti Zákysučie majú preto železnice spoločne s krásňanskou radnicou v pláne postaviť odstavnú plochu pre 40 vozidiel.

Tá by mala pomôcť pri prechode ďalších cestujúcich z individuálnej na verejnú dopravu. Vyhlásenie výberového konania na dodávateľa naplánovali na marec 2024.

Zasahuje do chránenej krajinnej oblasti

Problémom, prípadne ďalším posunutím začiatku modernizácie môžu byť stanoviská organizácií prizvaných na posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Štátna ochrana prírody SR, Správa Chránenej krajinnej oblasti Kysuce upozornila, že z hľadiska ochrany prírody zámer zasahuje do chránených území európskeho významu Natura 2000.

"Vybudovanie novej zastávky Krásno nad Kysucou (terminál integrovanej osobnej prepravy) a vybudovanie nového mimoúrovňového prístupu do novej zastávky Krásno nad Kysucou a mosta zasahuje do biotopov európskeho významu horské a jelšové lužné lesy a jaseňovo-jelšové podhorské lužné lesy," uvádza sa v právoplatnom rozhodnutí zo zisťovacieho konania Okresného úradu Čadca, odboru starostlivosti o životné prostredie uverejnenom 13. februára tohto roka.

Správa CHKO Kysuce uviedla aj hlavné predmety ochrany prírody v území modernizácie železničnej trate.

Ide o kunku žltobruchú, hlaváča bieloplutvého, hlavátku podunajskú či vydru riečnu. V území sa tiež nachádzajú chránený pĺž vrchovský, ropucha bradavičnatá, potápač veľký, užovka obojková, skokan hnedý, vretenica severná, jašterica živorodá, bobor vodný, korýtko riečne.

Grafitti a lego kocky

Marcel Slávik, ktorého Združenie domových samospráv sa v uplynulých rokoch zapojilo do stoviek stavebných konaní naprieč celým Slovenskom, požaduje okrem rôznych posudkov napríklad na rekonštrukciu používať v maximálnej možnej miere materiály zo zhodnocovaných odpadov.

Tiež požaduje na koľajový zvršok využitie zatrávňovaniach tvárnic a aby súčasťou stavby bolo aj nehnuteľné umelecké dielo neoddeliteľné od samotnej stavby. Mostné objekty a viaduktové objekty žiada umelecky dotvoriť napríklad ako grafitti alebo kocky Lego.

Prečítajte si Roky opustený hotel má nové využitie, ozýva sa v ňom streľba Čítajte 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 405
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 626
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 212
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 749
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 845
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Vedúci predane Fresh IT Miroslav Padyšák.

Návod ako znížiť náklady na pranie a sušenie.


Štart Čadčianskej desiatky.

Víťazom sa stal Marek Pavličko.


Milan Pollák
Fotovoltika šetrí elektrickú energiu.

Vyššie ceny energií skrátili návratnosť investícií.


1

Organizácia WWF Slovensko a spoločnosť LIDL Slovenská republika spustili novú spoluprácu, ktorej cieľom je reálny dopad na ochranu prírody a podporu biodiverzity v našich regiónoch.


  1. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  2. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  3. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  5. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  6. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  7. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  8. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 405
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 626
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 212
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 749
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 537
  6. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 259
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 857
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 845
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu